perjantai 3. maaliskuuta 2017

Chasing Silver - Behind the scenes

Työrintamalla tapahtuu jännittäviä asioita. Sain työtarjouksen, josta olin salaa haaveillu aijemmin. Jotkut ehkä tietää, et kirjotin pienen jutun Chasing Silverille viime vuoden viimeiseen numeroon ja samalla pääsin myös kansikuvatytöksi. Kirjottajaa musta tuskin koskaan tulee. Vaikka tykkäänkin tätä blogia rustailla, on kirjottaminen mulle oikeesti aika vaikeeta. :D Kiitos vaan lukihäiriön. Se selittää myös sen, jos täältä blogista löytyy välillä ihmeellistä tekstiä. Ajatuksen juoksu ja kirjotustaito ei aina oo ihan ykkösluokkaa. Viime vuoden lopulla Chasing Silverin päätoimittaja Miki otti muhun yhteyttä ja tarjos siistiä mahdollisuutta. Alkuun epäröin vähän, mut ei tälläsiä tilaisuuksia ihan tuu joka päivä kohdalle, joten päätin ottaa haasteen vastaan. Nyt mun nimi löytyy lehden apinalaatikosta kohdasta  Art Director. Hupsistakeikkaa!


Sen lisäks et oon lentokentällä ihan perus duunarihommissa, oon myös opiskellu itteni kuva-artesaaniksi toisen asteen koulussa ja valmistunu 2010. Sen jälkeen oon tehny taittajan* hommia parissa eri lafkassa. Kun alotin perhokalastuksen muutamaa vuotta myöhemmin, aloin tietty myös hieman tutustuu alan lehtiin. Sillon ajattelin että olis hauskaa joskus päästä taittamaan Chasing Silveriä. En mä kyllä oikeesti ajatellu, et näin vois koskaan tapahtua. Kun on ite graafisen alan ihmisiä, tulee katottua kaikkia lehtiä aina muuten vaan "sillä silmällä".  Tässä sitä nyt kuitenki ollaan, tuntuu aika hassulta ja jännältä. Alkuun epäröin mukaan lähtemistä siksi, että aikaisemmin oon tehny hommia vain AD-assistenttina. Nyt oon vastuussa koko lehden ulkoasusta ja muusta prosessista yksin. Mut vitsi, tää on kyllä niin siistiä! Oon ihan liekeissä tästä mahdollisuudesta.



Chasing Silverin taittaminen on ollu mageeta. Taittohommat on muutenkin kivoja, mut nyt kun ne vielä liittyy omaan rakkaaseen harrastukseen, tulee siitä entistä mielekkäämpää. Ainoo miinus, et tulee ihan kamala kalastuskuume kun kattelee hienoja lohikuvia ympäri maailmaa...

Nyt kun taittaja vaihtui, meni lehden ulkoasu samalla vähän uusiks. Kannet pysyi suht samana, mut sisäsivut meni uuteen uskoon. Se onkin tässä suurin juttu mikä nyt jännittää. Ulkoasu miellyttää omaa silmää, mut en mä sitä lehteä itteeni varten taita, vaan lukijoita miellyttämään. Uusin lehti putkahti painosta viime viikolla. Itselleni sain sen plärättäväksi eilen. Sieltä löyty heti muutama pikkunen juttu, jota tuun varmasti vielä muuttamaan. Itse on aina kriittisin omaa jälkee kohtaan, kun tuijottelee samaa layoutia päivästä toiseen. Tää oli kuitenkin vasta eka numero jossa oon mukana, joten varmasti ulkoasuun  tulee matkan varrella jotain muutoksia ja se tulee vielä kehittymään parempaan suuntaan. Aina oppii uusia kikkoja. Toivottavasti uudistus miellyttää!


* Taittaja on siis "henkilö, joka kokoaa muun muassa toimittajien teksteistä, ilmoituksista, mainoksista, valokuvista ja muusta kuvitusmateriaalista visuaalisen tuotteen, kuten ilmoituksen, esitteen, lehden tai kirjan. Taittajalta vaaditaan hyvää visuaalista silmää, tarkkuutta ja soveltamiskykyä. Taittajalla voi olla valmiita taittopohjia, joiden pohjalta hän luo samaan visuaaliseen linjaan sopivia taittoja tai sitten hän suunnittelee lehdelle, kirjalle tai vaikkapa esitteelle oman yksilöllisen ilmeen, jota jatkossa noudatetaan. Taittaja työskentelee usein osana toimitustiimiä." Suora lainaus wikipediasta. Moni multa kyselee, että mitäs se taittaminen oikein on.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti