maanantai 9. marraskuuta 2015

Lohikurssilla Kymillä

Lauantaina oltiin pitkästä aikaa liikenteessä tyttöporukalla. Kevään Perhomessuilla tuli puhuttuu paljon lohenkalastuksesta. Kymi Fishing halus järkkää meidän messuporukalle lohenkalastuskurssin Kymijoella. Tarjous otettiin tietenkin hyvillä mielin vastaan. Mulle Kymi ja lohihommat on vähän tutumpia, mut muut ei ollu koskaan kokeillut. Veera on testannut heittoa kakskätisellä pari kertaa, mut Hanna ja Noora ei ollu ees koskenu koko kapistukseen. Noora ei valitettavasti päässytkään mukaan, mutta me muut lähettiin kohti Kotkaa lauantaiaamusta. Henkilökunnan kanssa oli tärskyt ysiltä Kymi Fishing Shopissa.



Päivän oppaiksi lähti Niko ja Tuomo. Siirryttiin ensiks Ruhavuolteelle, jossa pidettiin tukikohtaa. Juotiin ekaks nokipannukahvit, laitettiin kamat kuosiin ja sitten alotettiin harjoittelu. Koska oltiin näin pienellä porukalla liikenteessä, Veera ja Hanna sai ihan henkilökohtaista opetusta, johon molemmat oli oikein tyytyväisiä. Mä nyt jäin oman onneni nojaan, mutta olihan paikka tuttu eikä heittäminenkään oo ihan uus juttu. Oli hauska seurata miten molemmat naikkoset alkoi oppia kokoajan lisää Nikon ja Tuomon ohjeistuksilla.






Hanna ja Veera ja lähti Tuomon mukana tutustumaan Siikakoskeen. Sekin on ihan hieno paikka, mut mä tykkään kalastaa enemmän Ruhalla, joten me jäätiin Nikon kanssa vielä sinne. Myös meidän oli tarkotus mennä Siikikselle perästä, mut ei koskaan päästy sinne asti. Myös Niko pääs kalaan. Mun suostumuksella, joka oli kuitenkin virhe! Mä olin just päässy oman laskuni loppuun ja lähteny rannasta käymään vähän etäämmällä. Alalaiturilta alkoi kuuluu huutelua, kala kiinni. Perus mun tuuria, ei tässä näin pitäny käydä haha. Niko kuitenkin törkkäs vavan mulle ja mä sain hoitaa homman loppuun. Olihan seki tietty ihan siistii, vaikka paras pala eli se tärppi meni toiseen osoitteeseen. En oo koskaan päässy pitelee, tai ees nähny niin isoo lohta. Just hetki sitten kutenu ja 96cm. Oli muuten aika siisti! Mä kerkesin tekee vielä tän jälkeen yhden laskun, jonka aikana oli yks kunnon tärppi. Wautsi, se on enemmän kun koskaan tällä joella... :D Jos niitä saakelin yllärikirrejä ei lasketa.

Tuomo, Hanna ja Veera tuli iltapäivästä takas Siikikseltä. Pidettiin lyhyt ruoka/kahvitauko Ruhan laavulla. Nää marraskuiset päivät alkaa olla jo niin lyhyitä, että ei parane kauheesti chillata, jos haluu keretä kaikkee. Loppupäiväksi mentiin Ykköspoolille. Sen mestan näkemistä olin odottanu aika paljon, kun se on yksityistä aluetta, eikä sinne pääse kun vain oppaan kanssa. Oli hieno mesta! Jakauduttiin kahteen eri paikkaan, Veera ja Hanna yhdessä ja mä erkanin muualle. Taas oli yks tälli, mut ei niin voimakas kun edellinen. Kun ilta alkoi hämärtyä, halusin vielä hetkeks Ruhalle. Ennen viittä tuli jo pimeetä ja pakko lopettaa.

Illalla mentiin likkain kanssa kaupan kautta Santalahdesta vuokratulle möksellä, jossa käytiin läpi päivän fiiliksiä ja muita kalajuttuja glögikupposten kanssa. Oltiin kaikki tyytyväisiä päivään. Kiitokset siitä meidän opastajille Nikolle ja Tuomolle, sekä loppuvaiheessa messiin liittyneelle Tonille.  Kiitos myös tottakai Veeralle ja Hanna mukavasta reissusta. Ehkä taas joskus kalastetaan lohta yhdessä.

Kiva oli taas päästä Kymille. Siellä tulee aina sellanen kotoinen olo, vaikka se ei ihan lähijoki ookkaan. Nää on taas näitä hetkiä kun oon valmis vannomaan, että ens vuonna kalastan vain ja ainoastaan lohta... Ens vuodelle on toki myös muita suunnitelmia jonkun verran, mutta pakko yrittää keskittyä paremmin lohihommiin. Onneks en oo yksin tän asian kanssa, vaan myös Juusolla on aina samat fiilikset. Ensi kausi, tule pian...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti