keskiviikko 13. elokuuta 2014

Reissussa osa 1: Kuusamo

Kauan odotettu kesälomareissu alkoi sunnuntaina 20.7. Erittäin huonosti nukutun yön jälkeen lähdettiin kukonlaulun aikaan kruisaamaan kohti Kuusamoa. Liikennettä ei ollut paljon, lähes tyhjiä teitä oli mukava ajaa. Matka taittui vanhalla Hiacella kuskia vaihdellen jokseenkin hitaasti, mutta varmasti.

Ajomatka kesti rapsakat 13h. Kuusamosta oli vielä nelisenkymmentä kilsaa määränpäähän, Kitkajoelle. Käytiin hakemassa luvat eräästä majoituspaikasta, jonka jälkeen ajoimme suoraan pelipaikoille, jossa vietettiin eka yö. Saatiin muutama särki, ennen kun ajomatka alkoi painaa päälle ja täytyi painua telttaan.

Eka päivä alkoi leiripaikan edustan tsekkaamisella, joka siis oli Saarikosken ja Harjakosken välissä. Edellisenä iltana siiman päähän saatiin vain pieniä särkiä, mutta nyt mestoilla oli myös harjuksia. Nekin tosin aika pienikokoisia. Käytiin myös Saarikoskella, joka oli oikein mukava paikka kalastaa.

Välissä piti tulla syömään lounasta. Päästiin taas pitkästä aikaa retkiruokailun ihmeelliseen maailmaan. Jokaisella ruokatauolla oli pakko heittää kahluukamat pois, Kuusamossa oli samanlainen helle kuin etelässäkin.

Lounaan jälkeen takaisin Saarikosken tienoille. Näissä maisemissa meni ensimmäinen kalastuspäivä.

Toisena päivänä vaihtui maisemat. Vaihdettiin leiri jo edellisenä iltana uuteen paikkaan, Kitkajoen yläosaan Kiveskoskelle. Aamu alkoi taas aika kuumassa ja painostavassa säässä. Paarmat kiusasi!

Tapahtumat oli todella vähissä. Kiveskosken yli menee silta, josta pääsee hyvin bongaamaan kaloja. Ihan sillan vieressä lymyili suuri taimen, jota Juuso yritti kovasti saada nappaamaan perhoon. Pieta katsoi kalan ja perhon liikkeitä sillalta ja huikkasi Juusolle ohjeita. Tuloksetta. :D

Iltapäivällä vaihdettiin taas paikkaa. Tällä kertaa suuntanamme oli Käylä, josta Juuso nappasi ensimmäinen mittakalan, 36cm harjuksen. Fiilisteltiin kalaa hetki, jonka jälkeen se sai jatkaa matkaansa.

Jäätiin yöksi Käylään. Ensimmäisen yön jälkeen ei jaksettu enää kasata telttaa, vaan nukuttiin autossa. Paku muuntautui hyvin asuntoautoksi. Tavarat muovilaatikoissa, jonka päällä suuri ilmapatja. Toimii!

Aamulla jatkettiin Käylässä. Juuso sai muutamia erikokoisia harjuksia ja Pieta muutaman isohkon särjen.

Kolmen päivän lupaa oli jäljellä enää puolikkaan päivän verran, joten maisemat vaihtuivat taas. Viimeiseksi kalastuspaikaksi valikoitui Niskakoski, joka on ihan Karhunkierroksen lähtöpisteen lähellä.

Juuso sai ihan lupien lopulla kauniin luonnon taimenen. Tähän kauniiseen kalaan oli hyvä lopettaa.

Viimeinen yö vietettiin Niskakosken vieressä, leirintä-alue Retki-Etapissa. Vuokrattiin sieltä pieni mökki.

Kitkajoesta jäi päällisinpuolin hyvä fiilis. Lämmin vesi ja ilma tekivät kaloista passiivisia, joka jäi vähän kaivertamaan. Isommat kalat pysyttelivät omissa oloissaan. Usein niitä kuitenkin nähtiin. Kuusamoon tulee varmasti lähdettyä joskus uudestaan. Toivottavasti säät olisi silloin vähän otollisemmat!